Wednesday 3 December 2014

Makan Malam di Restoran Lenggong, Seksyen 20 Shah Alam

Tu cerita dinner malam tadi.

aku sebenarnya plan nak masak nasi goreng je. malas nak berperang kat dapur lama-lama. lagipon masa Amir ngan Joe masih kat kampung ni, ni je la masanya kalau nak cuti dari memasak pon.

alih-alih, Ngah call petangnya tu ajak makan luar. dia kata nak ke shah alam nak hantar basikal untuk ntah la repair ke pasang accessories ke hapa. preparation untuk kayuhan hari ahad ni katanya. ntah hapa hapa je. tiap-tiap minggu lagu nih. tak suka tau. tapi tu la, cakap kias-kias tak paham gak.

keluar ngam-ngam lepas magrib. hantar basikal dia dulu. lepas tu baru gi makan.

Ngah bawak aku makan kat restoran Lenggong, seksyen 20 shah alam.

ni first time aku makan sini. Ngah dah beberapa kali dah. sebab dia kerja area sini so tiap kali teringin nak hirup sup, dia singgah sini. katanya sup sini sedap. dia kata kuey tiow kerang sini pon sedap. 
dan memandangkan aku memang taknak makan nasi malam tu, jadi aku order je la kuey tiow kerang. pastu nampak kat gerai belah luar tu ada jual sotong kangkung. sebab nampak macam sedap dan kangkung dia mengingatkan aku pada pecal, lalu order satu. 

Ngah pula order mee sup. untuk si kenit Ammar, kami orderkan nasi goreng cina takmo pedas langsung. ini kami mintak dibungkus. padahal memang nak makan kat kedai tu jugak, cuma aku pikir, kalau tak habis makan, takyah dah susah-susah mintak orang kedai bungkus belen nasi tu, kira tutup je polisterin tu dah boleh blah.

kuey teow kerang dia, Masya Allah. memang sedap pada anak tekak aku, dah terpaling penting, tak pedas langsung. kerang dia banyak. dan segar yang amat. isi kerang lembutttt je.  
aku memang seronok la kalau makanan sedap lepas tu tak pedas langsung sebab aku boleh share dengan anak. tengok Ammar makan banyak seronok pulak. aku rasa dia yang makan banyak dari aku.

nasib baik aku order sotong kangkung. kalau tak, mau aku order lagi kuey tiow dia. 
sotong kangkung pun sedap, cuma portion dia cinonet sangat. 

Ngah punya mee sup tu, mula-mula aku tengok, nampak macam sedap. lepas try, walahweyyy... memang sedap la. patut la ramai je pelanggan order sup. boleh dikatakan kat tiap-tiap meja ada mangkuk sup.

mee sup dia kan, daging dia potongan agak besar juga, dan banyak ketul jugak. dan ada seketul bahagian tulang. rasa rempah dia just nice, tak keterlaluan. aku memang kureng sikit kalau rasa rempah dia kuat sangat. 

jadi mee sup kat sini, memang recommended.





ni sotong kangkung @ RM5.00/plate. bayar secara berasingan kat gerai tu

kuey tiow kerang dan mee sup. harga aku tak tau sebab Ngah yang bayor. bila aku tanya harga, dia kata semua sekali RM18 (untuk mee sup, kuey tiow kerang, nasi goreng cina teh ais dan tek o limau panas) 

tuan tanah sedang makan dengan gelojoh



nasi goreng cina je takde dalam gambar. ok jugak rasa dia, cuma nasi je keras sikit. mungkin dia goreng lama sikit kot. tu yang jadi garing semacamm je.

ok. stop sini dulu.
rajin kang aku mengarut lagi kat sini.

sekian

Yg baik dari Allah,
Yg buruk dari Aku.