Monday 22 December 2014

Kenduri Kawin Sedara di Gemas 20/12/2014

Sabtu lepas kami bertiga beranak pergi ke Gemas, Negeri Sembilan.
tujuannya adelah untuk menghadiri majlis perkahwinan anak sepupu aku. 
baru tau nama pengantin Azhan. selama ni duk panggil Abe Ha aje.

maunya tak tau nama betul. aku ni bukan peramah sangat masa kecik. dah tua-tua ni pun sama jugak pendiamnya, cuma dah kurang sikit la. main senyum-senyum je la kalau jumpa. nama nak bersembang kerja kat mana, tingal mana kat kl ni... haa, dalam hati je laa.

pengantin ni kembar. kembar dia aku panggil Adik Ka. Adik Ka ni bongsu. tapi dah kawin dah. ada anak dah sorang.

umur aku ngan kembar ni beza tak banyak mana, dalam 3, 4 tahun kot muda dari aku.
masa zaman skolah rendah dulu, mak dia (sepupu aku) selalu la bercerita kata anak dia kalau si adik dapat nombor 1, si abang mesti nombor 2. tak pun kalau si abang nombor 3, si adik mesti samada nombor 2 atau nombor 4. takde la adik nombor 2, abang nombor 7. tak pernah terjadi.

yg tudung pink ni la mak pengantin a.k.a sepupu aku. yang baju petak-petak pakai kopiah ni anak sulung dia.

Perjalanan ke Gemas

Sedara mara. yang tudung pink tu kakak pengantin. yang lain-lain tu semua dua pupu kepada pengantin.


Kelantan lawan Negeri Sembilan

Kak Jah. sibuk dia duk panggil ahli sedara mara suruh menepung tawar pengantin. dapat dua bunga telur. satu telur ayam, satu lagi telur masin.

tuan tanah. masa ni tengah berkumpul di surau lebih kurang 50meter dari rumah pengantin pompuan. tunggu kompang ready dulu baru boleh gerak. jadi mari selfie dulu.




ada booth aiskrim. sonok la budak ni

pengantin dengan kembarnya. sian anak Adik Ka. kebetulan demam pulak.
ok. sekian 

yg baik dari Allah.
yg buruk dari Aku.