Semalam. orang kelantan kata 'mmarin'.
sebutan kena kasi dengun sikit. sebab tu eja dia kena ada 2 m.
kelmarin. tapi orang kl pulak kalau kelmarin tu maknanya 2 hari yang lalu.
ye dop?
semalam punya.
aku order steelbar.
order nya hari selasa. delivery date aku letak hari sabtu (hari ni)
hari rabu, site engineer call, mintak hantar steelbar tu secepat yang boleh.
jadi aku pon try mintak tolong supplier arrangekan cepat sikit.
dan berjaya hantar separuh dari total qty ordered pada jumaat (semalam la).
tetapi masa unloading tu, berlaku sedikit kemalangan.
ntah cemana driver lori to gostan ntah, terlanggar tepi mobile crane yang standby kat situ nak turunkan steelbar.
takde la teruk sangat.
tapi cermin tingkap belah driver crane tu pecah. pastu side mirror pun patah terkulai.
konon nak setel jalan pendek.
diskas punya diskas, tokey crane mintak gantirugi RM1000. tapi driver lori tu nak bagi RM150 aje.
tak tau la pulak kos repair ni nanti lebih hampir dengan RM1000 ke atau RM150.
rasanya RM1000 tu lebih logik kot.
harga barang mahal weyh sekarang ni.
setakat RM150 tu tukar cermin je pon aku rasa tak lepas.
pastu aku tanya supplier cemana cara terbaik nak selesaikan.
dia kata kena buat report polis.
pastu bawak crane tu repair.
bil repair tu nanti hantar kat dorang. nanti dorang claim kat kilang steelbar.
kilang tu pulak nanti akan claim dengan transporter tu.
gituu.
yang tu susahhhhh.
kalau hantar crane pergi workshop, orang site yang rugi.
takde crane nak gantung barang cemana, kata site manager.
tokey crane takkan nak cari crane untuk replace kan.
extra kos di situ.
kalau site takde crane, lagiiiiii rugi.
tak leh gantung barang naik atas bangunan.
barang takde, kerja tak jalan.
kerja tak jalan, takde progress.
takde progress, sub-con takde payment.
kang susah banyak pihak tuu.
lagi, concreting pon kena stop.
dah stop, budak batching plant takde kerja.
sana sini rugi hanya semata-mata nak hantar crane ke workshop.
jadi, tu pasal la dorang lebih suka setel dorang-dorang je, tanpa perlu paperwork segala.
elok nak claim RM1000, berpuluh-puluh ribu kerugian lain yang tek nampak secara langsungnya.
tapi driver lori ni degil.
mati idup balik taknak bayar lebih dari RM150.
sudahnya site manager aku draft satu surat mintak dia sign.
konon surat tu nanti dorang boleh guna untuk claim duit dari tokey lori (boss driver tu la).
oi taknak sign dia.
padahal manager aku cakap (kat aku) dia dah call and cakap ngan boss lori tu, dan dia kata boleh bayar. maksudnya boleh benarkan kilang buat deduction dari invoice syarikat lori tu.
pon takmo sign.
last-last driver tu tinggalkan lori kat site, jalan kaki keluar, pastu tak lama kendian datang balik site bersama dekat 10 orang geng-geng dorang.
apa lagi, takut la budak-budak site.
semua pon menyusup,
lori berjaya dikeluarkan oleh driver tu.
orang site hanya mampu tengok je
ko mampu pi tahan?
nak mati try le..
macam-macam hal.
eh, dah nak pukul 1pm la.
ok la
nanti sambung bebel lagi.
nak balik dah.
bye.