Wednesday 4 September 2019

Bermalam Dalam Khemah Di Suara Rimba Chelat Kunang-Kunang, Hulu Langat.

Lama weiiii tak update blog.
Ahhh tak kisah la.

Bukan ada orang rindu aku pon. kahkahkah..

Hujung minggu merdeka lepas, kami sekeluarga pergi berkhemah di Suara Rimba Chalet Kunang-Kunang, Hulu Langat. Tidur sana dalam khemah-bawak-sendiri 2D1N.

Plan asal,  pergi 3 keluarga, tapi sehari sebelum bertolak, satu keluarga tarik diri sebab anaknya tiba-tiba demam panas. Kawan tempat kerja Ngah jugak tu. Kesian dia.

Ngah dengan Usop tong-tong duit makanan RM50 seorang untuk BBQ. Kawan tu pun bayar jugak RM50. Tapi nak buat macamana, takde rezeki huhu.. Anak demam panas jangan buat main weiii.. nak-nak pulak bawa masuk hutan. Kalau aku pun tak berani.

Usop ni anak dia baya-baya anak-anak aku la jugak. Dulu kitorang pernah sama-sama pergi mandi sungai kat mana ntah, ada aku blog pasal ni dulu.

Anak-anak pun memang best friend.
Nama isteri Usop pon sama Ila jugak, sama dengan nama aku hahaha.

Check in pagi Sabtu 31/8/2019.
Sebelum tu Ngah dah booking dengan membayar RM20 kepada pengurus chalet (mungkin dia la kot tokey. Ngah panggil dia puan Sue).

Kami sampai sana dalam pukul 10 lebih. Ngah masuk nak check in, sekali staff kata kena check in pukul 2petang.
Ngah frust sebab masa booking hari tu puan Sue kata boleh check in pukul 10pagi. Ngah bukan apa, dia lagi suka masuk pagi-pagi sebab nak pilih lokasi terbaik. Lepas tu nak pasang khemah lagi.

Lagipun masa booking kata boleh check in awal. Kemain pagi-pagi buta keluar rumah. Kalau tau kena tunggu pukul 2petang, baik kitorang gerak lewat je.

Aku rasa pelanggan tak kisah kalau diberitahu lebih awal, atau cakap je boleh check in awal KALAU takde pelanggan masa tu.

"Check in adalah pukul 2pm encik, tapi jika kebetulan tiada customer ketika encik nak masuk tu, kami benarkan encik check in lebih awal." Haaaa gitohhhh.

Kan senang?

Masa ni Usop belum sampai lagi.

Dalam pukul 11pagi puan Sue sampai dan akhirnya kami boleh check in awal.
Masuk-masuk tu tapak khemah memang kosong takde sape pun. Iye la, semalam kan Jumaat. Orang masih kerja. Sape je datang berkhemah hari berkerja kan?

Dah masuk, kami pilih tapak khemah paling rapat dengan sungai. Tapak ni memang paling hujung, dan takkan ada orang melintas depan khemah kami.  Hari kami pergi tu, semua tapak khemah fully booked.

Puan Sue kata ada satu group 7 family akan datang kejap lagi. Jadi pada pandangan kami, memang elok la kami ambik tapak paling terpencil. Kalau ambik kawasan tengah, nanti mesti mengadap khemah dorang. Nak buat ungun api nak bakar ayam pun mesti depan khemah dorang. Kan ke segan kalau begitu?

Puan Sue tu baik dan ramah giler. PR dia bagi aku bagus.

Kat sini kalau bawak khemah sendiri, harga lebih murah. Kalau rasa leceh nak kena beli khemah bagai tapi guna hanya setahun sekali. tak payah beli khemah. Kat sini dorang sediakan khemah. Aku tengok kondisi khemah dia pun semua cantik. Memang boleh tahu khemah tu khemah baru.

2 tapak khemah dengan khemah sendiri, harga Puan Sue charge adalah RM80 (RM40 untuk family Ngah, RM40 untuk family Usop). Aku tak pasti ini harga seperti dalam page dorang atau harga special yang Puan Sue bagi.

Boleh refer rate kat page dorang. Taip je nama chalet tu.

Ok jom layan gambar.

Nak ambik gambar sekeluarga tapi Ngah dan Amir sibuk angkut barang ke tapak khemah. Dapat snap dua beradik ni pon jadik la. Ni pon stress pujuk. dorang ni kalut nak masuk mandi benornya haha.

Hari pertama. Baru siap pacak khemah.





Aku sebenarnya tak suka budak mandi kat kolam buatan ni. Sebab kat belah atas tu kolam itik dan angsa berkubang. Memang la air kolam itik tu tak mengalir masuk dalam kolam budak-budak ni tapi kalau air melimpah, atau dibuatnya itik-itik tu terlebih galak, memang air masuk tu ke kolam bawah. Siapa pernah datang sini faham la maksud aku.

Nama pon budak. Larang pon mana dorang hirau.


Nampak tak pagar kat belakang Usop tu?
Kena melepasi pagar tu baru ada tapak khemah. Dalam pagar, adalah kawasan chalet tapi sayang aku tak snap langsung gambar chalet. Masa mula-mula sampai, handphone aku dah nak habis bateri. Power bank pulak berebut dengan Joe, si kaki tik tok.

Ni pon kebanyakan gambar ehsan dari phone Ngah dan isteri Usop. huhu






  

Anak perempuan Usop ni kemain kental haha.

Dari pagi mambawak ke petang taknak naik. Nak berendam je kerja.

Padahal bibir dah biru, badan pun dah vibrate. Tapi pantang ajak naik, terus muncung kat umi dia. Umi dia pulak kebetulan 1st day datang bulan. Memang takleh berendam.

Humairah ni dia taknak dengan orang. Nak dengan mak pak dia je. Ni pun dah masuk hari kedua dah nak balik dah pon, baru nak dengan aku. Agaknya muka aku ni mengerikan kot. Walaupon mak hencik gigih pakai DG skincare tetap seram barangkali. Ni kalau tak pakai apa-apa, mahu sawan budak tu tengok aku kahkahkah.

Tuan tanah dengan makanan berpisah tiada.

Pertandingan susun 10biji batu. Pemenang akan dapat top up bernilai RM5.
Saja nak bagi seronok-seronok.


 Pemenang susun batu.

kawan baik
 






Tahun depan kemana kita??