Monday 8 July 2019

Open House Katanya Walaupun Dah Masuk Bulan Zulkaedah

Haa cenggitu tajuk entry.

Dah lama asik postpone je. Amir la ni. Setiap hujung minggu asik la tanya bila umi nak buat open house, bila nak open house. Kita ni bukan taknak, cuma masa je tak mengizinkan. Sepanjang bulan Syawal tiap-tiap hari minggu mesti ada open house. So kita tunggu hari yang takde jemputan, baru kita masak-masak.

Dan akhirnya terjadi lah acara open house katanya, pada Sabtu 6/7/2019 bersamaan 3 Zulkaedah 1440H hahaha.

Takpe la bulan apa pun nakk, janji niat nak menjamu tetamu tu ikhlas. Gitoooh.

Menu?

Nasi hujan panas.
Aku guna beras siam cap rambutan sebanyak 2kg je. Kalau pakai beras basmathi aku rasa sekilo setengah dah cukup sebab beras basmathi nasi dia naik periuk. Beras basmathi lagi best benornya.

Ayam masak merah - 3 ekor.
Dalca. Ni aku masak sikit jugak sebab pengalaman tahun lepas, dalca budak-budak tak suka hahaha.
Acar timun campur nenas. Timun sebiji je nenas pun sebiji.

Nampak macam sikit je lahai kau masak kak  ila oi, cukup ke ni?

Cukup, kalau ada menu lain.

Antaranya :
Rendang daging. Sekilo je dagingnya.
Nasi himpit Nona. Beli sepeket je.
Ketupat lemang segera Nona. Ni firstime aku try. Sedap jugak rupanya.
Bubur kacang hijau campur durian. Kacang hijau beli kat Mydin Subang RM3. Durian sebiji.

Ngah masak mee kari. Mee 6 peket.
Ni special request dari anak-anak buah. Dorang kalau aku ajak makan-makan, mesti tanya ada mee kari tak. Nak makan mee kari senang je. Kau jek jek sikit kata mee kari pokcik (Ngah) sedap, lama tak makan. Atau ayat-ayat beli jiwa yang seangkatan dengannya, pasti Ngah dengan bangga masakkan untuk kau hahaha.
untuk dalca

Cili kering siam. Langsung tak pedas. Aku beli RM2 kat pasar isnin 

cantik warna sambal ni. Untuk ayam masak merah

bubur kacang hijau durian

Mee kari air tangan Ngah
 Owh, lemang rupanya hahaha. Aku ingatkan ketupat pulut.

Cara masak lemang amatlah mudah.
Mula-mula keluarkan lemang dan rebus guna api besar selama 5 minit. Api besar tau.
Air hendaklah melebihi paras lemang. Biar tenggelam.

api kena besar 

Lepas 5 minit, tuang serbuk santan kedalam periuk rebusan lemang tu tadi dan sambung rebus guna api kecik selama 50 minit. Aku rebus sejam, sehingga air tadi kering. Tak payah letak garam kerana santan tu dah siap-siap ada garam.

Memandangkan aku tak reti masak rendang, aku guna serbuk rendang Mak Siti je. Haritu pernah try masak rendang ayam, Joe kata sedap terok hahaha. Pandai beli jiwa anak aku tu.

Acar. Terpaling mudah nak sediakan.
 Majlis bermula pukul 2petang. Memang tepat pukul 2 kawan-kawan Amir sampai. Tukang masak baru nak mandi nak pakai baju raya hahaha.
 Budak-budak lelaki dah siap makan. Budak perempuan baru nak suap.

Amina dn To'la



Nazran dan Makngah

Nazran, Makngah dan Ammar

Adlina


Ni tetamu terakhir sampai. Adik Ngah.

Alhamdulillah makanan tak berlebihan melampau lampau. Ada sikit-sikit aku perangat buat sarapan esoknya.

Aku rasa elok buat majlis dari tengahari sampai tengah malam macam ni sebab sepanjang masa ada je yang datang bertandang dan makanan pun habis. Aku dah plan, kalau makanan banyak tak habis, esoknya perangat panggil kawan-kawan Amir datang makan lagi hahaha. Tapi habis rupanya. Syukurrr sangat.

Penat masak tu takyah cakap la oi. Memang penat. Aku ni sakit labu betis sampai saat aku tulis entry ni tak hilang-hilang lagi. Tapi seronok berganda-ganda. Berbaloi bila jemputan makan bertambah-tambah.

Meh citer pasal menu vs bilangan tetamu.
Termasuk kawan-kawan Amir, anak-anak sedara aku, adik badik Ngah, officemate Ngah dan jiran depan rumah termasuk aku anak beranak yang makan ulang-ulang kali, aku rasa saiz hidangan aku sesuai untuk 40 hingga 50 orang makan.

Sekian,
Yang baik dari Allah,
Yang buruk dari Aku.

** Testimoni Diamond Gold Skincare **
Kakak masih jual DG tau. Nak beli meh wasap. 
012-931 1015